Gjeldende fra 26.08.25
Generelt
Avility AS (org.nr. 918 488 812) («Avility») er en systemintegrator som leverer et bredt utvalg av varer og tjenester innen audiovisuell teknikk og romakustikk. Disse generelle salgsbetingelsene gjelder for alle avtaler om kjøp av varer og/eller tjenester fra Avility, med mindre særskilte vilkår er avtalt i det enkelte tilfellet. Avility tar forbehold om eventuelle feil eller mangler i priser og produktbeskrivelser i våre nyhetsbrev samt på våre websider.
Inngåelse av avtale
I de tilfeller Avility har gitt tilbud til kunden, er bindende avtale inngått når kunden aksepterer Avilitys tilbud.
Tilbud fra Avility er bindende for Avility i 30 dager fra tilbudets dato dersom ikke annet er angitt i tilbudet.
Ved bestilling fra kunde uten forutgående tilbud fra Avility, er bindende avtale inngått ved kundens mottak av ordrebekreftelse fra Avility.
Abonnementsavtaler som service, support, driftsovervåking, lisenser mv. trer i kraft ved avtaleinngåelse og varer i 12 måneder med mindre annet er avtalt. Avtalen fornyes løpende inntil de sies opp av en av partene innen 3 måneder av inneværende avtaleperiode. Oppsigelse av avtalen gjøres skriftlig og sendes på e-post til post@avility.no.
Når bindende avtale er inngått, har kunden ingen rett til avbestilling eller retur av varer og/eller tjenester.
Leveringsbetingelser
Med mindre annet er skriftlig avtalt, leveres alle varer EXW (Incoterms® 2020) fra den adressen hvor varen til enhver tid er lagerført hos Avility, eller EXW direkte fra Avilitys underleverandør/produsents lageradresse.
Alle forsendelses-, frakt- og forsikringskostnader fra leveringsstedet belastes kunden i henhold til gjeldende satser. Risikoen for varen går over på kunden når varen er stilt til disposisjon på leveringsstedet i samsvar med EXW.
Dersom levering ikke kan gjennomføres på grunn av forhold på kundens side, kan Avility på kundens regning og risiko sørge for lagring av varene til kunden er klar til å motta levering. Avility kan belaste lagerleie og alle øvrige kostnader knyttet til slik lagring.
Priser, standard timesatser mv.
Montering, konfigurering, igangsetting, programmering, instruksjon og dokumentasjon mv. inngår ikke i prisen for en vare med mindre annet er særskilt avtalt. Dersom ikke annet er avtalt, gjelder følgende satser for tjenester som utføres av Avility:
Installasjon og montering: NOK 1 090 pr time.
Support, service og vedlikeholdsarbeid: NOK 1 650 pr time.
Ingeniørarbeid ved programmering og konsulenttjenester: NOK 1 650 pr time.
Prosjektledelse og opplæring: NOK 1 650 pr time.
Arbeid etter klokken 1600: Faktureres med et påslag på 50 %.
Arbeid etter klokken 1900: Faktureres med et påslag på 100 %.
I helger (etter klokken 1600 fredag) og på helligdager faktureres alle timepriser med et påslag på 100%.
Hasteutrykninger: Faktureres med et påslag på 100 %.
Der installasjon og konfigurasjon er en del av Avilitys tilbud, er dette å anse som et estimat. Faktisk medgått tid vil bli fakturert etterskuddsvis.
Tidsforbruk til pakking, utkjøring og miljøvennlig avfallshåndtering faktureres etter medgått tid.
Servicebil tilkommer alle ordre som inkluderer montering, service, programmering og akustikk-målinger, og dekker tilgjengelighet av bil, håndverktøy, feste- og forbruksmateriell. Faktureres pr tekniker og oppmøte: NOK 1490 + NOK 7 pr km.
For varekjøp tilkommer frakt- og håndteringsgebyr på 3 % av varekostnaden, minimum kr 300 per ordre.
Miljøavgift på 2 % av varekostnaden tilkommer per ordre som inkluderer varekjøp. Avgiften dekker kostnader til kildesortering, avhending og resirkulering av emballasje, offentlige miljøavgifter, og understøtter vårt medlemskap i Miljøfyrtårn, Grønt Punkt og RENAS. Avility mottar EE-avfall etter avtale.
El- og festemateriell faktureres etter forbruk.
Utgifter til lift/stillas faktureres kunden.
Reiseutgifter, for eksempel utgifter til bompenger, ferge, fly, diett og overnatting faktureres kunden.
Alle priser som oppgis av Avility er eksklusive merverdiavgift, særavgifter, fraktkostnader og forsikring med mindre annet er særskilt angitt.
Avtalt oppmøtetid for Avility som ikke avbestilles senest én uke i forveien vil bli fakturert med estimert arbeidstid.
Hvis Avilitys omkostninger ved vareleveranser øker mer enn 2% som følge av uventede stigninger i prisen fra distributører, frakt, forsikringspremier, toll, vareavgifter, valutakurser eller andre forhold som Avility ikke er herre over, forbeholder Avility seg rett til å heve prisen forholdsmessig.
Avility forbeholder seg retten til å justere priser på produkter og tjenester i takt med endringer i markedet. Prisene kan justeres årlig basert på utviklingen i følgende indeks: Konsumprisindeksen (KPI) publisert av Statistisk sentralbyrå (SSB). Dersom KPI ikke lenger er tilgjengelig eller anses som en uhensiktsmessig referanse, forbeholder Avility seg retten til å benytte en annen sammenlignbar indeks for prisjusteringer. Eventuelle prisendringer vil kun gjelde for fremtidige bestillinger og ikke påvirke allerede inngåtte avtaler med fast pris.
Betaling og salgspant
Kunden gis 10 dager betalingsfrist fra fakturadato med mindre annet er avtalt.
Varekjøp faktureres enten ved sending fra Avilitys lager, sending direkte fra Avilitys underleverandør, når varer er gjort tilgjengelig for kunde på eget eller underleverandørs lager, eller klargjort for installasjon (plukket).
Kjøp av tjenester faktureres etterskuddsvis ved ferdigstillelse. For større prosjekter vil tjenester faktureres månedlig i henhold til prosjektets fullføringsgrad.
Abonnementsavtaler som service, support, driftsovervåking, lisenser mv. faktureres forskuddsvis for hele avtaleperioden dersom ikke annet er skriftlig avtalt.
Ved installasjoner kan Avility fakturere 25% av totalsummen (a konto) ved avtaleinngåelse.
Dersom leveransen skal finansieres ved bruk av leasing/leie, vil Avility fakturere 100% av prosjektpris til leasingpartner/leiepartner ved avtalt prosjektstart, uavhengig av eventuelle forsinkelser på leveransestedet.
Ved forsinket betaling beregnes forsinkelsesrente etter forsinkelsesrenteloven § 3 første ledd.
Avility forbeholder seg salgspant i solgte gjenstander i medhold av panteloven § 3-14 til sikkerhet for kjøpesummen med tillegg av renter og omkostninger.
Innvendinger mot det fakturerte beløpet skal meddeles Avility skriftlig før forfallsdato. Hvis det ikke fremmes innvendinger før forfallsdato, skal begge parter akseptere det fakturerte beløpet som det er. Det er informasjonen som Avility innehar, som skal legges til grunn for beløpet som Kunden skylder, med mindre Kunden kan bevise at informasjonen er feil.
Klargjøring av utstyr og lokaler før montering
Før Avility påbegynner avtalt montering av utstyr må lokalene være støvfrie, nødvendige strøm- og datapunkter må være på plass og operative.
Kunden har for egen regning ansvar for nødvendig alarm, kjøle- og ventilasjonsanlegg samt bygningsmessige forhold og tiltak som kjerneboring, branntetting, konstruksjonsforsterkninger, utsparinger, fuging, lydtetting, spikerslag, maling og etterflikk mv.
Eventuelt inventar som utstyr skal monteres i/på må være på plass.
Dersom kunden er i tvil om hva som må til av klargjøring før montering, skal kunden gjøre nødvendige avklaringer med Avility i god tid før avtalt monteringstidspunkt.
Ventetid for Avility dersom kunden ikke har klargjort lokalene eller utstyret tilstrekkelig, faktureres kunden. Avility kan også i slike tilfeller kreve utsettelse av tidspunkt for ferdigstillelse tilsvarende ventetiden.
Med mindre det er avtalt noe annet, skal Kunden utpeke en prosjektleder eller en annen medarbeider med hovedansvaret for prosjektet. Denne personen vil være Avilitys kontaktperson under installasjonsprosessen. Personen med hovedansvaret må ha fullmakt til å representere Kunden og kunne ta beslutninger i forbindelse med prosjektet, samt svare på henvendelser fra Avility innen 2 arbeidsdager.
Garanti
For varer levert av Avility gis ett (1) års garanti fra leveringsdato for fabrikasjons- og materialfeil, med mindre annet er skriftlig avtalt.
Produktene leveres i tillegg med produsentens garanti, som gjelder med den varighet og de vilkår produsenten fastsetter. Dersom produsentens garanti gir lengre varighet eller bedre vilkår enn Avilitys minimumsgaranti, er det produsentens vilkår som gjelder. Avility bistår kunden med å gjøre gjeldende rettigheter etter produsentens garanti, men er ikke ansvarlig for omfang, varighet eller eventuelle begrensninger i produsentens vilkår.
Unntak (slitedeler m.m.)
Slitedeler dekkes ikke av garantien. Slitedeler er tilkoblingspunkter, kabler, overganger, pakninger, lamper m.v.
Garantien omfatter heller ikke forhold som kunden bærer risikoen for, herunder (uten begrensning): unormal bruk, bruk i strid med anbefalinger/retningslinjer, mangelfullt vedlikehold, ulykke, brann, lynnedslag, overspenning, statisk elektrisitet, vannskader eller miljø-/klimaforhold utenfor spesifikasjonene.
Garantien bortfaller dersom:
det er utført tilkoblinger, reparasjoner, vedlikehold, endringer, utvidelser eller andre inngrep på varene, programvaren eller konfigurasjoner av kunden eller andre uten forutgående skriftlig tillatelse fra Avility
varer (hardware eller software) etter Avilitys oppfatning har blitt brukt eller vedlikeholdt uforsiktig, feil eller uten riktig kompetanse
kunden ikke har oppfylt avtalens betalingsbetingelser
Varsling og frister
Varer: Konstaterer kunden en mangel som omfattes av garanti, skal dette meldes skriftlig eller per e-post uten ugrunnet opphold etter at mangelen ble oppdaget. Krav under Avilitys minimumsgaranti må fremmes senest ett (1) år fra levering. Krav under produsentens garanti må fremmes innen de frister som følger av produsentens garantivilkår.
Tjenester: For tjenester utført av Avility må eventuelle mangler meldes skriftlig eller per e-post innen 14 dager etter at arbeidet er utført. Meldingen skal inneholde en spesifisert angivelse av mangelen. Fremmes ikke melding rettidig, bortfaller kundens rett til å gjøre kravet gjeldende.
Håndtering av garantisaker (varer)
Innen rimelig tid etter mottatt varsel vil Avility reparere eller skifte ut defekte deler som omfattes av garanti uten materialkostnader for kunden. Medgått arbeidstid dekkes av kunden.
Fraktkostnader ved innsending/retur i forbindelse med garanti håndteres av kunden. Kunden bærer risikoen for varen under transport og må selv sørge for eventuell forsikring.
Dersom kunden ønsker at garantiarbeid utføres hos kunden, faktureres reise, diett, reisetid og arbeidstid.
Reparasjoner utført av tredjepart må forhåndsgodkjennes skriftlig av Avility, herunder kostnadsramme. Arbeid igangsatt uten forhåndsgodkjennelse refunderes ikke og kan medføre at garantien bortfaller for den aktuelle varen.
Håndtering av mangler (tjenester)
Fremmes melding rettidig, retter Avility mangelen uten kostnad for kunden. Avhjelpen begrenses til å bringe tjenesten i kontraktsmessig stand. Endringer/tillegg, ny funksjonalitet eller forhold utenfor avtalt leveranse faktureres etter gjeldende satser.
Fremmes ikke melding rettidig, bortfaller kundens rett til å gjøre kravet gjeldende.
Erstatning – ANSVARSBEGRENSNING
Avilitys erstatningsansvar overfor kunden er begrenset til kontraktssummen for den aktuelle varen eller tjenesten eksklusive merverdiavgift.
Avility er ikke erstatningsansvarlig for indirekte tap og tap av data. Som indirekte tap regnes blant annet tap av fortjeneste av enhver art, tap grunnet driftsavbrudd, avsavnstap, krav fra tredjepart og skade eller tap på annet enn selve varen som direkte eller indirekte måtte skyldes feil eller mangler ved varen.
Ethvert ansvar for indirekte skader, medregnet, men ikke begrenset til følgeskader, tap av fortjeneste, tap av omsetning, skader som følge av stagnasjon i virksomheten, oppsigelser, bøter og ansvar overfor tredjeparter og svekket goodwill eller omdømme, er ekskludert.
IMMATERIELLE Rettigheter
For standard utstyr og programvare fra underleverandører av Avility kan kunden ikke gjøre gjeldende mer omfattende rettigheter enn Avility har i sin avtale med underleverandøren eller som følger av underleverandørens alminnelige kundeavtaler. Slike vilkår er tilgjengelig for Kunden ved henvendelse til Avility. Som standard utstyr eller programvare regnes utstyr eller programvare som leveres etter underleverandørens spesifikasjoner uten tilpasninger.
Kunden får bruksrett til levert programvare for bruk på det utstyret den er levert til, og har ikke rett til å gjøre endringer i programmene. Kunden kan for sikkerhetsformål kopiere den leverte programvare til eget bruk. Programkopier kan ikke overlates i noen form til andre. For levert programvare vil de vilkår som følger av produsentens regulering av immaterielle rettigheter, ha direkte anvendelse også for denne avtalen.
Avility beholder alle rettigheter til design og programvare, herunder tilpasninger og konfigurering av og i design og programvare, levert av Avility. Kunden får bruksrett til også slik programvare for bruk på det utstyret den er levert til, og har ikke rett til å gjøre endringer i programmene. Kunden kan for sikkerhetsformål kopiere den leverte programvare til eget bruk.
Kopier av programmerings- og konfigurasjonsfiler kan ikke i noen form overlates til tredjepart. Dersom kunden, eller tredjepart ønsker å gjøre endringer i slike filer, skal det gjøres avtale om utkjøp av disse.
Tilbud fra Avility er konfidensielle og er å betrakte som Avilitys eiendom. Dersom kunden ikke overholder plikten til å holde et tilbud konfidensielt, har Avility rett til å fakturere kunden for utarbeidelsen av tilbud og dokumentasjon.
Force Majeure
Avility er ikke forpliktet til å levere, og er heller ikke ansvarlig for forsinkelser eller mangler, i den utstrekning oppfyllelse hindres av forhold utenfor Avilitys rimelige kontroll. Slike forhold inkluderer, men er ikke begrenset til, brann, krig, opprør, terrorhandlinger, naturkatastrofer, streik og andre arbeidskonflikter, pandemier/epidemier, offentlige pålegg eller lovendringer, svikt i energi- eller telekommunikasjon, mangel på tilgjengelige transportmidler, samt mangler eller forsinkelser hos underleverandører eller produsenter som skyldes slike forhold.
Ved Force Majeure suspenderes de berørte forpliktelsene så lenge hindringen varer, og leveringsfrister forlenges tilsvarende. Avility skal så snart det er praktisk mulig varsle Kunden om situasjonen og om forventet varighet.
Dersom forholdet vedvarer i mer enn én (1) måned, har Avility rett til å heve den berørte kjøpsavtalen/leveransen med umiddelbar virkning. Kundens betalingsforpliktelser for allerede leverte varer/tjenester, samt kostnader som ikke kan reverseres, består uendret.
Digital markedsføring
Avility sender jevnlig ut nyhetsbrev, kampanjer og annen relevant informasjon pr e-post til sine kunder i samsvar med markedsføringsloven. Kunden kan reservere seg mot dette ved å sende en melding til post@avility.no eller klikke på avmeldingslinken i våre nyhetsbrev.
Lovvalg og verneting
Avtalen reguleres av norsk rett, med Nedre Telemark tingrett som avtalt verneting.