Generelle betingelser for driftsavtaler levert av Avility AS
Oppdatert 06.12.24
1. Generelt
Avility AS org.nr. 918 488 812, heretter kalt Leverandøren, er en systemintegrator som leverer et bredt utvalg av varer og tjenester innen audiovisuell teknikk og romakustikk.
Disse generelle betingelsene gjelder for alle avtaler om drift-, service-, vedlikeholds- og supporttjenester fra Avility, med mindre særskilte vilkår er avtalt i det enkelte tilfellet.
I tillegg til disse betingelsene gjelder Avilitys generelle salgsbetingelser. De til enhver tid oppdaterte salgsbetingelser finnes på følgende internettadresse:
https://www.avility.no/salgsbetingelser/
2. Avtalens formål
Avtalen gjelder levering av drifts-, service-, vedlikeholds- og supporttjenester, samt de tilpasninger og tjenester som står i forbindelse med dette. Leverandøren skal dekke Kundens behov for drift, service, vedlikehold og support på audiovisuelt utstyr levert av Leverandøren, og med den avtalte servicegrad (SLA).
3. Leverandørens ansvar overfor kunden
Leverandøren vil levere og utføre de tjenester som er avtalt mellom partene.
Leverandøren skal sikre Kunden tilgang til avtalt servicegrad (SLA) og er forpliktet til å kvalitetssikre sine løsninger på en forsvarlig måte.
Leverandøren vil påse at tjenester oppdateres fortløpende ved endringer i relevante lover og forskrifter innenfor det området avtalen dekker.
4. Kundens ansvar og forpliktelser
Kunden skal melde sine behov for bistand via en av følgende tilgangspunkt:
e-post til service@avility.no
telefon til +47 35 53 95 55
Kunden er ansvarlig for å tilrettelegge for fysisk tilgang til teknisk utstyr ved behov.
Kunden er ansvarlig for å tilrettelegge for de nødvendige nettverkstilganger ved behov.
For at Leverandøren skal kunne oppfylle sine forpliktelser samtykker Kunden i å gi Leverandøren, fullstendige og nøyaktige opplysninger. Kunden er også ansvarlig for å utføre eventuelle oppgaver som er tillagt Kunden eller under Kundens kontroll og som er nødvendige for Leverandørens arbeide og leveranser. Kunden er selv ansvarlig for egen feilaktig bruk av utstyr.
Kunden gir ved behov tilgang til at Leverandøren logge seg inn på Kundens nettverk i forbindelse med support, fjernhjelp, rådgivning, feilsøking ol.
Kunden skal ikke demontere eller endre de leverte løsninger til sine enkelte komponenter eller utføre endringer på utførte installasjoner.
5. Behandling av personopplysninger
I den utstrekning ytelsene innebærer behandling av personopplysninger, skal de ikke behandles på annen måte enn det som er nødvendig for Leverandørens oppfyllelse av sine forpliktelser etter avtalen. Personopplysninger kan ikke overlates til andre for lagring eller bearbeidelse uten skriftlig forhåndsgodkjenning fra Kunden.
I henhold til Personopplysningsloven § 13 med tilhørende forskrifter skal Kunden og Leverandøren gjennom planlagte og systematiske tiltak sørge for tilfredsstillende informasjonssikkerhet med hensyn til konfidensialitet, integritet og tilgjengelighet ved databehandling av personopplysninger.
For å oppnå tilfredsstillende informasjonssikkerhet skal både Kunden og Leverandøren dokumentere informasjonssystemet og sikkerhetstiltakene. Dokumentasjonen skal være tilgjengelig for medarbeiderne hos begge parter, Datatilsynet og Personvernnemnda.
Begge parter er selv ansvarlige for å oppfylle og etterleve de krav som stilles til dem i Personopplysningsloven med forskrifter.
6. Informasjon og konfidensialitet
All informasjon Leverandøren mottar om og fra Kunden skal behandles konfidensielt, slik at den ikke unødig blir kjent for uvedkommende. Begge parter er forpliktet til å ta nødvendige forholdsregler for å sikre overholdelse av taushetsplikten. Det som her er bestemt for partene gjelder også for deres ansatte. Taushetsplikten fortsetter å gjelde også etter opphør av nærværende avtale.
Kunden aksepterer at Leverandøren kan ha oppdrag for Kundens konkurrenter eller andre hvis interesser er eller kan være i konflikt med Kundens interesser.
Kunden må ikke utlevere opplysninger om Leverandøren på en måte som kan føre til tap eller skade for Leverandøren.
7. Varighet og oppsigelse
Avtalen trer i kraft ved inngåelse, varer i 12 måneder og fornyes løpende inntil den sies opp av en av partene innen 3 måneder av inneværende avtaleperiode. Oppsigelse av avtalen gjøres skriftlig og sendes på e-post til post@avility.no.
8. Pris- og faktureringsbestemmelser
Avtaleprisen betales årlig og faktureres forskuddsvis 2 mnd før utløp med 10 dagers forfall.
Avtaleprisen samt etableringskostnader faktureres Kunden ved avtaleinngåelse med 10 dagers forfall.
Avtaleprisen kan justeres årlig basert på utviklingen i følgende indeks: Konsumprisindeksen (KPI) publisert av Statistisk sentralbyrå (SSB). Dersom KPI ikke lenger er tilgjengelig eller anses som en uhensiktsmessig referanse, forbeholder Avility seg retten til å benytte en annen sammenlignbar indeks for prisjusteringer. Avtaleprisen skal aldri justeres mer enn 20% uten varsling av kunden.
Andre tjenester og særskilt avtalte løpende ytelser faktureres månedlig med 10 dagers forfall.
Ved forsinket betaling gjelder lov om renter ved forsinket betaling m.m. (forsinkelsesrenteloven) slik den lyder til enhver tid.
Komplette salgsbetingelser med oppdaterte priser for tjenester, reklamasjonsbestemmelser med mer finnes til enhver tid her: https://www.avility.no/salgsbetingelser/
9. Erstatning, ansvarsbegrensning
Alminnelige erstatningsrettslige regler skal gjelde mellom partene. Dog skal Kundens eventuelle erstatningskrav mot Leverandøren under ingen omstendigheter overstige det vederlag Leverandøren mottar ved inngåelse av nærværende avtale, eksklusiv merverdiavgift.
Dette gjelder også kontraktsbrudd, pliktforsømmelse, feil, uaktsomhet eller annet. Denne begrensningen gjelder ikke ved grov uaktsomhet eller forsett eller ansvar som etter lov ikke kan begrenses.
10. Force majeure
Verken Kunden eller Leverandøren vil være ansvarlige for manglende oppfyllelse eller forsinkelser av respektive forpliktelser etter denne avtalen hvis det skyldes situasjoner som ikke er påregnelige for en part, såkalt force majeure.
11. Reklamasjon, mislighold
Dersom Kunden ønsker å drøfte med Leverandør mulige forbedringer av tjenester, eller hvis Kunden er misfornøyd med tjenestene som mottas, kan Kunden ta saken opp med Leverandør. Leverandør vil behandle klager raskt og nøye, og søke etter beste evne å oppklare forholdet til Kunden. Partene er enige om at forhandlinger skal føres før mislighold av noen art fører til konflikt. Dersom forhandlinger ikke fører frem, kan rettslige skritt iverksettes straks en av partene skriftlig erklærer forhandlingene for avsluttet.
Misligholdt betaling fra Kunde, etter betalingsoppfordring, gir Leverandøren rett til å stanse alle løpende ytelser inntil ytelsen er betalt.
Avtalen kan heves av begge parter ved vesentlig mislighold. Betalingsmislighold ansees å være vesentlig mislighold som gir rett til heving.
Heving fra Kundens side vil ikke gi rett til tilbakebetaling av innbetalt avtalepris.
12. Lovvalg og verneting
Avtalen reguleres av norsk rett, med Nedre Telemark tingrett som avtalt verneting.